czwartek, 20 września 2012

Pierogi i najlepsze ciasto pierogowe





Podejść do pierogów miałam już wiele. Opierałam się na przepisach mamy, babci, internetowych, książkowych, ale nigdy nie wychodziło mi to co bym chciała. Albo ciasto było zbyt twarde, albo zbyt klejące, albo farsz wychodził zbyt mazisty. Wreszcie w jakiejś gazecie wyczytałam żeby do zrobienia ciasta użyć gorącej wody i masła. No i spróbowałam. Początkowo obawiałam się, że białko jajka zacznie się ścinać od temperatury wody, ale tak się nie stanie, jeśli wszystko szybko zamieszamy. Ciasto z tego przepisu wychodzi tak miękkie, że można je z łatwością rozwałkować i nie kurczy się po chwili. Z proporcji składników jakie podałam wychodzi pierogów na 3-dniowy porządny obiad dla dwóch osób. Zdjęcia tylko smażonych, ponieważ gdy skończyłam lepić zastała mnie noc ;)

Składniki na ciasto:
  • 5 szklanek mąki
  • ok. 2 szklanek gorącej wody
  • 2 jajka
  • 20 g stopionego masła
  • sól


Mąkę wsypujemy do miski, dodajemy szczyptę soli, wlewamy gorącą wodę i krótko mieszamy łyżką. Dodajemy jajka oraz ciepłe masło i mieszamy. Gdy składniki się połączą przekładamy ciasto na blat i zaczynamy energicznie zagniatać aż będzie gładkie, miękkie i elastyczne. Przekładamy do miski, przykrywamy szczelnie folią i odstawiamy. W tym czasie robimy farsz.

Składniki na farsz:
  • 1,7 kg ugotowanych ziemniaków
  • 2 kostki twarogu półtłustego (w sumie 500g)
  • 1 większa cebula
  • łyżka masła
  • sól, pieprz


Cebulę siekamy i rumienimy na maśle. Lekko ostudzone ziemniaki ugniatamy z serem, cebulą i przyprawami i odstawiamy aż całkowicie wystygną. Farsz nie będzie się wówczas kleił do rąk.

Odcinamy kawałek ciasta i wałkujemy na grubość około 1-2 mm minimalnie podsypując mąką. Za pomocą szklanki wycinamy krążki. Resztki ciasta zagniatamy i za każdym razem odkładamy do miski. Na każdy krążek nakładamy nadzienie i dokładnie zlepiamy. Pierogi odkładamy na blat posypany mąką i przykrywamy ściereczką aby nie wyschły. Wrzucamy partiami na wrzątek z dodatkiem soli i oleju, delikatnie mieszamy aby nie przywarły do dna i gotujemy około 1-2 minuty od wypłynięcia na powierzchnię. Odcedzamy i podajemy polane stopionym masłem.

Smacznego.




7 komentarzy:

  1. pierogi mogłabym jeść w każdej ilości <3
    pozdrawiam ciepło,
    Szana,
    www.gastronomygo.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Cudne zdjęcia...

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam pierogi i też szukałam idealnego ciasta, chętnie wypróbuję Twojego przepisu :D

    OdpowiedzUsuń
  4. @Szana, to podobnie jak ja. Uwielbiam :)
    Pozdrawiam!

    @ralpheek, @whiness, miło mi to czytać :) Bardzo się cieszę, że Wam się podobają, to wiele dla mnie znaczy :)

    @marzenka, farszu z owoców jeszcze nie robiłam, ale z tego co podpatrzyłam to po prostu zakleja się owoce (np. truskawki albo jagody) w ciasto, tak jak zwykłe pierogi. Można też zmieszać owoce ze słodkim twarożkiem.

    @Canette, bardzo proszę :) Daj znać koniecznie czy smakowało :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...